Slide 4

Previous Next

To gutter funnet ved hjelp av Facebook

Opprettet onsdag 30. august 2017 00:04 Publisert Treff: 147

Overordnet kategori: Nyhetsbrev fra Tore og Måkkham - Kategori: Nyhetsbrev 2017

Vi er midt inne i monsunsesong her, og været skifter fort fra litt sol til kraftig regn. Jeg er glad for å ha en 4wd pickup, ellers hadde det vært vanskelig å komme seg ut på rismarker og applesingårder der vi besøker shanfolk, og har ukentlige samlinger.
I dette nyhetsbrevet vil vi blant annet ta med historier om en familie som nylig kom over til Thailand, og måtte dra tilbake igjen, og om to gutter som forsvant i fem dager og som vi fant igjen ved hjelp av Facebook.

Les dette nyhetbrevet i original format her!

To shan gutter på rømmen funnet i god behold
Hvis du skulle ønske å printe ut dette nyhetsbrevet, last ned en PDF fil her!
Her kommer nytt fra oss her i Nord-Thailand, og ett litt lengre brev en vanlig, men vi håper du synes den er interessant å lese likevel, spesielt de to historiene vi har med i denne mailen. (og du må ikke lese alt :)

Vi er midt inne i monsunsesong her, og været skifter fort fra litt sol til kraftig regn. Jeg er glad for å ha en 4wd pickup, ellers hadde det vært vanskelig å komme seg ut på rismarker og applesingårder der vi besøker shanfolk, og har ukentlige samlinger.
I dette nyhetsbrevet vil vi blant annet ta med historier om en familie som nylig kom over til Thailand, og måtte dra tilbake igjen, og om to gutter som forsvant i fem dager og som vi fant igjen ved hjelp av Facebook.

Vår visjon og fokus.

Vi har nevnt vårt hovedfokus i tidligere mailer, men vi har konkretisere dette mer over de siste måneden.

Vår hjerte er først og fremst å nå ut til de som har opplevd et knust liv og hjerte. De som føler livet er vanskelig, og føler seg avvist og utstøtt.
Konkret og praktisk så er det dette vi gjør blant shanfolket, men det er og har vært vårt fokus på det jeg og min kone har gjort og gjør på Internett (websider, YouTube og Facebook).
Mitt fokus er ikke bare shanfolket heller, men alle som trenger å høre de gode nyhetene om at det er legedom for knuste hjerter og liv.
Jeg har opprettet en side, og i for seg en tjeneste på nettet, som heter: Good News For Broken Hearts www.GoodNewsForBrokenHearts.com, der jeg har korte oppmuntringer (så og si ukentlig), og jeg vil også lage noen lengre online undervisninger/seminarer.

Jeg har også dette fokuset på mine norske sider nå på www.bibelundervisning.com. Se en video nederst på i denne mailen (på norsk) som forteller mer om denne visjonen.

Good News For the Shan

Vår tjeneste rettet mot shanfolket har vi nå kalt: Good News For the Shan.
Vi har en webside allerede opp med dette navnet, på shan. Hovedhensikten med denne siden er å fortelle de gode nyhetene til shanfolket, med det samme fokuset. På denne siden har vi både vitnesbyrd, videoer, oppmuntringer og undervisning på shan.

Siden finnes på shan.btww.net.
Vi vil etterhvert gi litt informasjon om tjenesten på norsk og engelsk på nettet under samme navnet: Good News For the Shan og webside.

To savnede elleve år gamle shan gutter funnet i god behold ved hjelp av Facebook

Hver uke drar vi til en appelsingård ved en liten landsby kalt Mea Sun Noy.
En lørdag formiddag var det en bekymret mor som møtte vår medarbeider Tip, og fortalte at sønnen hennes og en annen gutt hadde rømt hjemmefra for noen dager side.
Dette er flyktninger/immigranter, og å rapportere dette til politiet kunne føre til større problemer for dem, de har ingen papirer og de går heller ikke på noen skole.

Tip postet et bilde av dem på Facebook, og samme dag var det en jente vi kjenner som skrev tilbake at de var på rismarken der hun bodde. Det er det samme stedet vi har søndagsskole hver uke. Disse to stedene ligger langt fra hverandre (10-15km), og guttene hadde heller aldri møtt denne jenta, men de kjente dem igjen gjennom bildet på Facebook.
Tip ringte moren til den ene gutten, og hun kom seg inn til byen der vi møtte henne.
Vi dro sammen ut på rismarken der de to guttene var. Det var en familie som hadde tatt hånd om dem, og moren var glad for å se sønnen sin igjen, men de var også litt redde. De hadde på sin fem dagers lange reise gjennom jungelen og rismarker, stjålet forskjellige ting.

Da vi skulle dra, forsøkte de igjen å rømme. De var raskt avgårde, så vi så ikke hvor de løp med engang. Tip og en annen person tok motorsykkelen, og kjørte for å finne dem. De så dem plutselig lagt ute på rismarken. De fikk løpt etter dem, og tilslutt klarte de å få tak i dem (se bildet over).
Vi prøvde å berolige dem med at ingen ville gjøre dem noe ondt, vi bare ønsket at de skulle komme seg hjem.
De hadde vært borte i fem dager. De hadde bodd i blant annet i jungelen nære grensen til Myanmar. En ting er at det er regntid her nå, men både militære er på jakt etter narkosmugler i fjellene her, og det er også personer som driver jakt på natten. Jeg har hørt om personer som har blitt skutt og drept her i jungelen på natten, så dette var ikke uten farer.  
Vi var glad for at vi fikk hjulpet dem, og brakt dem tilbake til familien. Det ene gutten har bare moren, den andre gutten bor hos noen slektninger.
Det går bedre med dem nå. Jeg spilte blant annet litt fotball med den ene gutten på fredag, men de går fremdeles ikke på noen skole, og vi ser etter muligheter til å hjelpe dem.

En familie måtte rømme tilbake

I den samme appelsingården traff vi i mai måned på en skjønn shan familie på fire. De hadde to jenter, en på 11 år og den andre på rundt 2 år. De hadde nettopp kommet seg ulovlig over fjellene og inn i Thailand, som veldig mange gjør.
I juni forandret Thailand på noen lover, og politiet var rundt i flere appelsingårder på jakt etter ulovlige immigranter. Denne familien var naturlig nok redde, og de bodde flere netter ute under åpen himmel i appelsingården, uten mye søvn.
Vi fikk gode samtaler med dem, oppmuntret og ba for dem.

Nye lover
Den nye loven som Thailand plutselig satte i verk, skapte massepanikk blant immigranter i Thailand. Det er rundt 3-4 millioner immigrasjons-arbeidere her, og de fleste av dem fikk kalde føtter av loven. En del har noen papirer, mens andre har ingen, og de som ikke hadde noe (mulig rundt en million mennesker, de fleste fra Myanmar) kunne risikere å måtte betale opp imot
100 000 norske kroner eller fem år i fengsel hvis de ble tatt. Loven gjaldt også arbeidsgivere, så mange av dem fikk også kalde føtter, og sa opp mange.
I løpet av en dag var det rundt 30 000 personer som flyktet i hue og hast tilbake til Myanmar, og dette var kun over en grensepassering.
Thailand trakk loven tilbake etter noen dager da de så massepanikken den skapte. De har utsatt den til over nyttår nå, så det gir tid til at immigranter kan få tak i papirer, men mange har ikke penger til å skaffe dette heller, og vi vet ikke helt hva som vil skje etter dette, så det er mye usikkerhet blant immigrasjons-arbeiderne, men det er hvert fall ett lite pusterom til over nyttår nå.

På grunn av denne situasjonen bestemte denne familien seg for å dra tilbake til Myanmar igjen, de kunne ha ventet til nyttår, men de ønsket seg tilbake nå likevel.
Det de hadde tjent opp i løpet av de rundt tre månedene de var her, brukte de nå på å flykte tilbake igjen. De måtte komme seg ulovlig tilbake igjen også, og det koster en hel del.
Dagen før de dro, kjøpte vi litt klær til barna og gav dem litt for reisen tilbake. Vi ba for dem, og det var en tårevåt farvel, selv for meg, for vi hadde virkelig fått ett hjerte for denne familien.
Vi vet aldri om vi får ser dem igjen, men jeg tror de alltid vil huske oss.

Vi har flere historier vi kunne ha fortalt, men dette er kanskje de to som har gjort mest inntrykk på meg og oss i det siste, og som jeg ønsket å dele med deg.

Hva vi konkret er engasjert i av tjeneste

Bare ønsker kort å ta med hva vi konkret gjøre akkurat nå, for de av dere som er interessert i å vite det.
I løpet av en uke har vi tre husmøter, vi når ut til, hjelper og underviser litt språk (shan, thai og engelsk) tre steder, fire dager i uken. Vi oppsøker også noen ungdommer og unge voksne, som vi har fått kontakt med.
Vi har søndagsskole på en rismark hver uke, der vi underviser fra bibelen en time, og engelsk i en time.

Da vi en dag spurte ungdommen/barna der om de ønsket en thai bibel, var det ti av ungdommene som rakk opp hånda.
Ukentlig når vi ut til rundt 40-60 personer (inkludert barn), og vi drar ut som et team på to familier nesten hver dag/kveld.

Vi følger også opp to shanfamilier og en husmenighet i Chiang Mai (se bildet), og vi prøver å dra ned minst en gang i måneden (tre timer en vei) å besøke dem. Vi var der sist uke og de var veldig oppmuntret.  
Vi har også ett månedlig møte der vi har felleskap og ber sammen med et ektepar som når ut til shanfolket i en naboby.

Familielivet

Bare kort om familielivet: Jeg vil bare først si at jeg er veldig takknemlig til Gud for familien som Gud har gitt meg, og de er virkelig en god gave i fra Gud!

Jeg er stolt av vår datter Anna (8), hun var igjen utvalgt ut i fra over 2-300 elever til å si en kort takketale på vegene av sin klasse på engelsk. Denne gangen på morsdagen her i Thailand. Anna, som snart fyller 9 år, er en av de dyktigste i sin klasse, og snakker ganske bra engelsk nå. Dette til tross for at vi ikke snakker det mye hjemme og hun kunne så og si ikke engelsk for ett år siden, men hun har bra lærer på skolen, og iPad hjelper en hel del også. Sarah (5) kommer også etter nå, og er vår families sjarmør.

Visum situasjon
Vi trenger igjen å fornye visumet til Måkkham og barna. Vi har satt et ett års plan nå, så be virkelig med oss at vi i løpet av neste år kan få til en stabil løsning.
Måkkham sitt visum går ut den 20. september, og vi er i prosessen med å få til et Education Visa her i Fang, og hun vil fortsette med å studere litt engelsk.
Det ser ut til at vi kan få det til, men be gjerne med oss at alt skal gå bra med dette, uten for mange hindringer. Frem til nå har det vært mange frustrasjoner og hindringer rundt dette, men igjen og igjen har vi har sett Guds trofasthet her også.

Partner med oss (støtt oss gjerne!)

En takk og ett bønnesvar
Først av alt vil jeg gi en takk til alle som har støttet eller støtter oss! Vi kunne ikke ha gjort det vi gjør uten dere!
I august trengte vi ca 7 500 kroner for husleien (vi må betaler seks måneders leie på forskudd), og vi snakket om det som familie, og ba over det. Dagen etter var det en person som gav oss
5 000kr, og etter noen dager til var det en annen som gav oss 2 500kr, så det var et veldig konkret bønnesvar!

Støttepartner/gi en gave?
Når det er sagt, så er dette emne ikke alltid like lett å skrive om, for vi ønsker ikke at det skal virke som vi tigger om penger, men det er faktum at vi trenger det også. Dette er kanskje en av de tingene som er en misjonærs dilemma, at vi trenger penger, men ønsker ikke å mase for mye om det heller. Det går mye energi og tid på å tenke ut hvordan kan vi få inn de midler vi trenger for en misjonær, jeg er også åpen for forslag her.
Det var litt enklere for meg personlig før, uten familie, for da hadde jeg bare meg selv å tenke på, men nå har jeg plutselig tre personer til å forsørge. I tillegg så har vi i løpet av det siste året sett at vår faste giver inntekt har gått ned noe.
For å være ærlig med deg, så trenger vi omtrent det dobbelte av hva vi får fast inn i måneden nå.

Tenk gjerne, og be gjerne over om du skulle ønske å støtte oss fast i måneden, alt fra 100kr og oppover.

Du er selvfølgelig hjertelig velkommen til å gi oss en engangsgave også! Og i september har vi en del høye utgifter, som at vi må reise ut av landet for å fornye visumet til Måkkham og barna (ca 6 000kr), pluss visumutgifter og skoleutgift til Måkkham.   
Hvis du skulle ønske å være partner med oss personlig, til å nå ut til shanfolket og de med et knust og vanskelig liv, kan du bruke en av tre måter:
  • Gjennom den tradisjonelle måten, ved mitt kontonummer Tore Johannessen
    - 9710 27 46787
  • Eller Vipps (du kan også bruke vennebetaling som i Skandiabanken)
    tlf. nr 900 90 354
  • Eller gjennom PayPal (her må jeg betale en liten avgift, så de to andre måtene er litt bedre)
  • Du kan selvfølgelig også gi oss en engangs-gave.

Bli en giver/støttepartner
Gi en gave ved PayPal
Vær med å gi håp (3:30)
Vær med oss på å gi håp til de som har mistet håp og har opplevd et knust liv.
BØNNEEMNER
  • Be for de to guttene som rømte hjemmefra!

• Be for familien som flyktet tilbake til Myanmar igjen!

• Be for en mann med dårlig syn og en mann som har en stor kreftsvulst i ansiktet, som vi ber for og hjelper.

• Be for barna og de ungdommene/unge voksne som vi treffer ukentlig, at vi skal ha visdom til å fortelle dem om deres verdi, og at de skal bli godt kjent med Gud. Og at vi skal være effektive til å nå ut til flere!

• Be for visumsituasjonen vår! Be først om at alt skal gå bra med fornyelse av visum nå i september, men også at vi skal få til en mer permanent løsning i løpet av året (det innebærer en tur til Myanmar i april).

• Be for den økonomiske situasjonen for oss som familie (jeg ønsker også å få spart opp noe mer i pensjon), at vi skal få flere faste givere!

• Jeg er litt usikker på om jeg skal ta en kort tur til Norge i høst, be gjerne for at jeg skal få klarhet i dette.
    Hvis det ikke er veldig hensiktsmessig, så vil jeg utsette det til neste år, kanskje til våren (en reise kommer fort på en 8 000kr også).

• Vi har også behov for noen som kan hjelpe oss her ute (volunteer) med engelskundervisning, pluss barn og ungdomsarbeid, alt fra en uke til tre måneder. Be gjerne for dette også.

Gode nyheter for knuste hjerter - Visjonen og informasjon

Gode nyheter for knuste hjerter - Visjonen og informasjon

Visjonen bak bibelundervisning.com - Gode nyheter for knuste hjerter
Vi tror at de grunnleggende tingene for de fleste problemer i livet kommer fra et knust hjerte, fordømmelse, skam, skyld og en mangel på kunnskap om vår sanne identitet. Disse tingene henger nøye sammen.

Husk: Jeg har også ukentlige dirketsendinger på Facebook hver søndag mellom 15-16:00
https://www.facebook.com/tore.johanness

Gud velsigne deg!
Hilsen Tore, Måkkham, Anna og Sarah

Bli en giver/støttepartner

Del på Facebook
Tweet
Videresend til en venn
+1

Se også www.bibelundervisning.com

Mitt telefonnummer i Thailand er +66 855 46 3200
Mitt Norske tlf. nr. (Du kan bruke Vipps på dette nummeret) 900 90 354

Mitt kontonr:9710 27 46787

Copyright © 2017 Tore Johannessen, All rights reserved.

Ønsker du å forandre på noe?
Du kan oppdatere dine opplysninger eller meld deg av denne listen

Email Marketing Powered by MailChimp

Få oppdateringer om ny undervisning

Din e-post

* må fylles ut

Visjonen bak denne siden

Helbredelse og gjenoppretting av mennesket og menneskers liv er en oppdagelse av to viktige sannheter: Hvem Gud er, og hvem du i sannhet er!
1. Oppdage at Gud er kjærlighet.
2. Oppdage hva det vil si at du er skapt i Guds bilde og din verdi.
Se: Kjernen i det jeg underviser, Visjonen og Hvem er Bibelundervisning?