Slide 4

Previous Next

Engelskundervisning på rismarken (et nyhetsbrev)

Opprettet torsdag 30. mars 2017 00:00 Publisert Treff: 419

Overordnet kategori: Nyhetsbrev fra Tore og Måkkham - Kategori: Nyhetsbrev 2017

Nytt fra Tore og Måkkham.
mars/april 2017

Nå har sommerferien begynt her i Nord-Thailand, og vi er inne i de to varmeste månedene med temperaturer som kan stige til over 40 grader.
Etter rundt 19 måneder der jeg ikke har vært fult så aktiv med å nå ut til shanfolket fra Myanmar, så føles det godt å begynne for fult igjen. 
I de siste to månedene har vi starte opp aktiviteter på noen rismarker og applesingårder, som å undervise litt engelsk.
Jeg vil ta med noen interessante historier fra de siste to månedene i dette nyhetsbrevet.
Jeg vil også skrive litt nytt om familielivet, og en ny tur til Myanmar.

Du kan lese dette nyhetsbrevet ved å trykke på denne linken eller linken i bildet under.
Dette er et pdf dokument.
Eller kan du også lese teksten lenger ned på denne siden.

Les nyhetsbrevet

Litt informasjon om vår tjeneste
Som tidligere nevnt i mitt forrige nyhetsbrev, jobber jeg ikke lenger under Shan Outreach Center sitt arbeid.
Vi har startet opp en ny tjeneste som fokuserer på husmenigheter og det å nå ut til de som har et knuste liv og hjerter.
Vi er for øyeblikket to ektepar, min kone og meg, og ett lokalt ektepar.
Det lokale ekteparet får noe støttet av en misjon som heter Mission Pluss fra Sveits. Denne misjonen har i første omgang sagt de vil gi støtte for to år. De har fokus på å plante husmenigheter i Asia. Vi er også i samtaler om et delvis partnerskap med dem.

Engelsklærer på rismarken
I mitt 48 år lange live, så er det faktisk en ting jeg har gjort lite av: Undervise engelsk. Og det er nok heller ikke mitt hovedkall. 
Vi har startet med å undervise litt engelsk ute på rismarken nå, to dager i uken, og jeg er læreren.
Hvis du legger merke til førstesidebildet, så vil du se at jeg ikke er helt stø i dette ennå. Jeg hadde glemt en n i friends (jeg skrev det opp ned så jeg så det ikke med en gang), men det går bedre og bedre og det hjelper litt med to døtre og en kone som også lærer seg engelsk nå.
Vi gjør engelskundervisningen i kombinasjon med en søndagsskole og fortellinger fra bibelen. (Bildet viser barna som leser i Bibelen)

Tårer i øynene
En søndag delte min kone, mens jeg underviste engelsk, sitt vitnesbyrd om hvordan Gud gjenopprettet hennes knuste liv. En kvinne satt med tårer i øynene.
Da vi kom tilbake uken etter hadde hun tatt med seg to kvinner til, som også gjerne ville treffe å snakke med min kone. Vi har fått bra kontakt med dem nå, og Måkkham har fått flere gode samtaler med dem etter dette.
Bildet viser Måkkham i samtale på rismarken

Gutt helbredet
En dag dro vi til et sted der en tidligere shan venn av oss hadde delt evangeliet og fulgt opp noen shanfolk. Dette shan ekteparet, som fulgte dem opp, dro til Myanmar for ca tre og et halvt år siden, og ingen hadde fått fulgt dem opp etter at de dro. Da vi kom til stedet de bodde og jobbet, var det en litt spent stemning fordi vi ikke kjente hverandre så godt, og vi hadde ikke sett hverandre på en stund, men så begynte vi å snakke om dette shan ekteparet, og en kvinne begynte å fortelle: Min shanvenn, som nå er i Myanmar, hadde bedt for sønnen hennes i noen måneder, og etter en stund hadde han blitt helt helbredet. Hun hadde ikke glemt dette, og hun hadde også, den gangen, tatt imot Jesus og blitt døpt på grunn av denne hendelsen.
Jeg fortalte og sendte bilder av dem til min shanvenn og ekteparet som bor i Myanmar nå, som jeg har jevnlig kontakt med, og de ble veldig glade for at vi hadde truffet på dem og fulgt dem opp, og de sendte meg noen bilder tilbake som jeg igjen delte med de rismarken.
Selv om ingen hadde fått fulgt henne opp på over tre år, så virket det som hun fremdeles hadde en tro.

Vi ønsker å følge henne opp, men for en uke siden hadde hun flyttet, og det er mulig hun må flytte til en annen by, fordi de ikke har gode id papirer i Thailand og sjefen deres har ikke betalt ut lønn på to måneder.
Be om at de kan forbli i landsbyen som heter Mea Sun Noy, og at vi har mulighet til å følge dem opp, spesielt denne kvinnen, men også tre andre familier som bor og bodde på samme sted. 
Jeg kunne ha fortalt flere lignende historier som dette fra de siste to månedene. Vi har blant annet møtt to personer og tre familie som fremdeles har hold fast på sin tro, selv om de ikke har hatt kontakt med andre kristne og blitt fulgt opp, fra ett og ett halvt til fire år.
Vi har nå fått muligheten til å gjøre dette, og be gjerne med oss at vi kan få fulgt dem opp godt.
For meg betyr dette mer: At noen få personer har beholdt sin tro etter noen år, enn at tusen mennesker rekker opp hånden på ett møte, og der kanskje 97 prosent har mistet troen etter ett år.
Jeg har sett dette siste skje konkret også.

På en ukentlig basis nå, når vi ut til 5-6 steder, og potensielt til rundt 40-50 personer.

Litt om oss som familie
Som sagt har sommerferien begynt her i Thailand (fellesferien begynner om ca en uke), og Anna, vår eldste datter, uteksaminerte fra det man kaller en slags førskolen her (anoban). Anna var en av de beste klassen i engelsk, til tross for at vi nesten kom to måneder for sent til semesteret, og hun kunne ikke mye engelsk fra før. Av rundt 300 elever ble Anna valgt ut til å si en avsluttningstakketale på engelsk foran rundt 1-2 000 mennesker. Vi var og er veldig stolte av Anna! 
Mine foreldre var også på besøk i februar/mars og det var stor stas for barna. 
(bildene over er fra uteksamineringen og mine foreldre med sine to nye barnebarn)

Ny tur til Myanmar og litt om visum situasjonen
Neste uke drar vi igjen en tur til Myanmar som familie. I første omgang var dette for å treffe igjen familie og venner å få bedre kontakt med dem. Vi fikk liten tid til dette når vi hentet barna i juni i fjor (jeg var der bare i to dager). Men nå må vi en tur til Yangon igjen også, fordi thai immigrasjonen ønsket et stempel fra den Myanmarske ambassaden på den oversatte fødselsattesten til Sarah og Anna, for og kunne fornye thai visumet neste gang. Men da vi dro til den Myanmarske ambassaden, sa at de igjen trengte et stempel fra det som tilsvarer UD i Yangon (Myanmar), før de kunne stemple det. Litt innviklet og litt slitsomt, ja! Men vi vet i hvert fall hva vi må gjøre og hvordan. Yangon ligger ca 16 timer med båt og buss fra min kones landsby, og det vil ta opp hvert fall fire til fem dager av ferien vår (og en del av ferie budsjettet).

Ett lite nytt håp (og en forbønns oppfordring)
Vi har fått et lite håp igjen om å få vårt ekteskap registrert i Myanmar. Vi hørte om en utlending som fikk dette til nylig. Så vi skal gjøre et nytt forsøk i Måkkham sin hjemby.  
Å kunne få dette til hadde vært et stort, stort bønnesvar! Så be gjerne for oss i dette! Det hadde også løst vår visum situasjon. Hvis vi hadde fått dette til, trenger vi de samme stemplene som på fødselsattestene, så da kunne vi ha gjort det samtidig når vi nå må til Yangon likevel.

Bønneemner:

• Be for oppstarten av vår nye tjeneste. Den har ikke vært uten utfordringer!
  • Be for at vi skal få til registrering av vårt ekteskap i Myanmar, og at vi må treffe de riktige personene som kan hjelpe oss i dette!!
  • Be for de personene, og spesielt denne konen med sønnen som ble helbredet, som jeg har nevnt i dette nyhetsbrevet.
  • Be gjerne for oss økonomisk. For øyeblikket går det like mye ut som det kommer inn, men jeg har en liten buffer, så vi er ikke i minus. Men vi trenger litt ekstra i forbindelse med sommerferien vår til Myanmar, nå i april, og vi trenger også flere som støtter oss fast. Så be gjerne for dette!

Gi en gave/støtte til oss?

I misjonstjenesten vi gjør både her ute i Sør-Øst Asia og på nettet, er vi avhengig av at noen ønsker å gi oss økonomisk støtte.

Hvis du skulle ønske å støtte oss med noe, har vi blant annet følgende konkrete behov nå:

1. Trenger ca 8 000 kroner til vår tur til Myanmar (som også er vår sommerferie).
2. Ellers andre diverse utgifter.

Hvis du skulle ønske å gi en gave til oss personlig kan du  bruke dette kontonummer
(Skandiabanken):

9710 27 46787
Tore Johannessen 
Grimerudvn 81, 2312 Ottestad

Gud velsigne deg!

Hilsen

Måkkham, Tore, Anna og Sarah

Visjonen bak denne siden

1. Oppmuntre deg til å vokse i kristenlivet og en dypere forståelse av hvem Gud er og hans kjærlighet!
2. Hjelpe deg til å stå imot vår fiende, djevelen, slik at du kan få oppleve å leve et seirende kristenliv! Jak 4:7
3. Inspirere deg til å undervise andre!
4. Utruste og inspirere deg slik at du kan gå ut og fortelle andre om de gode nyhetene!