Slide 4

Previous Next

Innhøstningstid

Opprettet fredag 11. november 2016 00:00 Publisert Treff: 698

Overordnet kategori: Nyhetsbrev fra Tore og Måkkham - Kategori: Nyhetsbrev 2016

Nytt fra Tore og Måkkham.
November 2016

Det er høst nå i Thailand, og det er tid for å høste inn risen. 
Jeg ble minnet om dette verset:
Luk 10:2
Høsten er i sannhet stor, men arbeiderne er få. Be derfor høstens Herre at Han vil drive arbeidere ut til sin høst!

Det er mange, mange shan som aldri har hørt om de gode nyhetene ennå, så dette verset er fremdeles veldig aktuelt for shanfolket, og er også meg og min kones bønn for dem.
Dette nyhetsbrevet vil handle litt om et under Gud gjorde med en pastor og en av hans menighetsmedlemmer, en kvinne vi fikk oppmuntret, litt om oss som familie og andre mindre oppdateringer.

Du kan lese dette nyhetsbrevet ved å trykke på denne linken eller linken i bildet under.
Dette er et pdf dokument.
Eller kan du også lese teksten lenger ned på denne siden.

Les nyhetsbrevet

Vår visjon!
Måkkham og jeg har et sterkt ønske om å være med på å fortelle de gode nyhetene til shanfolket sammen! Måkkham har også et hjerte for, og ønsker å oppmuntre og hjelpe de fattige, de som er uten papirer, for de som har et sønderknust hjerte, har opplevd mye avvisning og det samme som hun har vært igjennom. 
Dette er igjen det samme som ligger meg på hjertet.
Vi ønsker først å gjøre dette gjennom å oppsøke de som har det vanskelig der de bor. Vi ønsker også å formidle de gode nyhetene på nettet og gjennom medier. Jeg har allerede noe der ute, med vi vil også legge ut mer på YouTube og Facebook, som er flittig brukt av shan og folk fra Sørøst-Asia.

Shan konferanse
Jeg kan starte med det som er ferskest av nyheter:
Hvert år blir det arrangert en konferanse for de som jobber med å nå ut til shanfolket. De fleste i år var selv shan som jobber med å nå ut til shan, og det er veldig bra.
Vi fikk ikke vært på hele, men det vi fikk med oss var interessant.
En morgen fikk jeg også muligheten til å dele med dem om hvordan Gud talte til meg om shanfolket, og oppmuntret dem.
Jeg brukte en 20 minutters tid, og siden tolken ikke hadde kommet, sa jeg alt på shan, og det var en litt spennende opplevelse. Jeg har ikke gjort dette så mye, men min shan er blitt ganske flytende nå, siden jeg er gift med ei shan, så det gikk ganske bra. Dette er også vårt språk som vi bruker sammen i familien (fortsatt litt igjen til vi kan bruke engelsk som hovedspråk).

Tur til Laos og et takkeemne.
Vi har slitt en del med å finne en løsning på visum situasjonen til min kone og barn, men nå har vi fått til et ett års visum til dem, og er veldig takknemlig for det. Det var et stort bønnesvar.
Det er et Education visum, og Måkkham har derfor begynt å studere engelsk.
Vi var som en hel familie over til Laos for å få visumet. Det var en lang og litt slitsom reise på seks dager, men alt gikk veldig bra, både på grensepasseringen og å få visumet. Det har ikke vært tilfelle de fleste gangene det siste året.

Et lite under og ikke et ensformig A4 liv.
Det skal sies at misjonærlivet er ikke et ensformig A4 liv. Dette er en liten historie fra september, som jeg la ut på våre personlige Nyhetsoppdatering sider (ta også gjerne en titt på dem og meld deg gjerne på gruppen!). 

Jeg tar det med slik jeg skrev det da:

I dag morges da vi skulle sende barna på skolen, ringte en burmesisk pastorkone til Måkkham. Mannen hennes hadde kvelden før vært å hjulpet en ny kristen i menigheten deres (de har forøvrig ingen forbindelse med shantjeneste, de er bare nære venner av oss), da han skulle kjøre tilbake med vedkommende, ble de stoppet av politiet og tatt med til arresten.
Den første beskjeden vi fikk var at han ikke hadde papirer. Vi trodde kanskje visumet hans hadde gått ut, for vi visste de hadde hatt problemer med å fornye det. Men det viste seg at det var personen som var med ham på motorsykkelen som ikke hadde papirene i orden. Han hadde faktisk ingen papirer i det hele tatt, han var en ulovlig immigrant. Det er en lov i Thailand som forbyr andre å transportere ulovlige immigranter (vi er klar over dette, så jeg har alltid vært forsiktig med å transportere personer uten ID papirer), så derfor ble også pastoren arrestert.
Han måtte ligge over i arresten, og kona var ganske fortvilet da de har et lite spedbarn.
Da vi fikk denne telefonen, skyndte vi oss og sendte barna på skolen, kjøpte noe frokost til oss selv og pastorfruen, og dro til kirken der de bor.
Da vi ankom, var hun på gråten og hadde verken sovet eller spist kvelds eller frokost. Hun fortalte at politiet hadde sagt de måtte ut med 20 000 kroner for å kunne løslate mannen hennes.
Hun hadde kontaktet et annet pastorpar i Chiang Mai, (som jobber i samme organisasjon) som kom for å hjelpe. Etter en times tid kom de, og vi dro sammen med dem til politiet. Vi møtte den arresterte burmesiske pastoren i lenker, og vi ba sammen.
Pastoren fra Chiang Mai forhandlet med politiet. Til å begynne med sa de at de fremdeles måtte betale en god sum for å få dem ut, og han som var uten papirer ville bli sendt tilbake til Myanmar.

Da pastoren ringte min kone i kveld hadde han gode nyheter. Han sa: «De har sluppet oss begge ut nå og vi måtte bare betale ca 4 000 kr for oss begge, og han som nylig hadde blitt kristen bor hos oss, be om at vi skal finne jobb til ham slik at han kan få papirer.»
En uke senere fikk vi beskjed om at han nå hadde fått seg jobb og alt var vell med ham.
Vi så konkrete bønnesvar denne dagen og dagene etter.

Hjalp en enke med alkoholproblemer
Det er en enke som både har gått i shanmenigheten, og som er en tidligere arbeidskollega av Måkkham som har alkoholproblemer. En dag følte Måkkham, etter vi hadde bedt sammen, at vi skulle besøke denne enken.
Vi visste ikke helt hvor hvor hun bodde, men vi spurte en fra Måkkahmas tidligere arbeidsplass, og hun viste oss vei. Da vi kom frem så vi at hun var i fysisk litt dårlig forfatning. Hun hadde prøvde mange ganger å slutte med å drikke, og ikke helt fått det til. Nå hadde hun prøvd igjen, men hadde mange abstinenser og ingen matlyst. Hun hadde blitt veldig tynn og så absolutt ikke bra ut. Vi var der en times tid, og ba og oppmuntret henne.
Vi fikk ikke helt tid til å følge henne opp rett etterpå, for vi måtte blant annet ordne en del med visumene, så vi var ikke så mye i Fang. Men ca en måned senere kom hun til shanmenigheten, da hadde hun fått på seg noen kilo igjen, så bra ut og var ved godt mot.

Litt om familielivet
Etter vi hadde vært i Laos, var det tre ukers høstferie for barna, og vi tilbrakte litt tid i Chiang Mai. Måkkham begynte på en skole for å lære engelsk som er i Chiang Mai, og jeg fungerte som sjåfør, barnepasser, støttelærer i engelsk pluss at jeg jobbet med websider.
Vi har blant annet tatt opp og lagt ut Måkkhams vitnesbyrd på nettet. Du kan blant annet se den på denne siden (eller under), og det var også noe jeg jobbet med under disse tre ukene.
Nå har skolen for barna begynt igjen, så nå må Måkkham pendle minst to dager i uken opp og ned til Chiang Mai (3 timer en vei) til sin skole, for å lære engelsk.
Ellers har det i grunnen gått opp for meg at mitt singelliv er over og at familie tar opp mye tid, og har i grunnen ikke så mye fritid og alenetid lenger, men jeg trives likevel med det: Å være familiefar.

Vi er også takknemlige til Gud for at han har forsørget oss både med penger til visum og skolegang for barna. Alt i alt kom dette på nærmere 30 000 kroner
(i oktober fikk vi inn penger som en hel familie på kun 13 000 kr), og jeg vet at dette har vært et lite under!  
Og en stor takk til deg som har gitt og støttet oss!!

Gi en gave til oss?

I misjonstjenesten vi gjør både her ute i Sør-Øst Asia og på nettet, er vi avhengig av at noen ønsker å gi oss økonomisk støtte.

Hvis du skulle ønske å støtte oss med noe, har vi blant annet følgende konkrete behov nå:
1. Vi er fremdeles litt i etableringsfasen så vi trenger blant annet en vaskemaskin, 
ca 3-4 000kr og et kjøkkenskap ca 
2 000kr.

2. Vi må fornye visumene igjen i desember. Det koster ca 1 500kr.

3. Noen legeutgifter/medisiner.

4. Ellers andre diverse utgifter.

Hvis du skulle ønske å gi en gave til oss personlig kan du  bruke dette kontonummer:  

9710 27 46787
Tore Johannessen, 
Grimerudvn 81, 2312 Ottestad

Se også denne siden!

Bønneemner

• Be for Thailand! De mistet sin konge for snart en måned siden, og han var en god konge som skapte fremgang, enhet og håp for landet.
  • Be for en stor innhøsting for shanfolket
  • Be for god helse! Jeg skal en tur til legen til tirsdagen i Chiang Mai for å sjekke ut en irritasjon i halsen jeg har hatt en stund. 
Be om at den skal forsvinne og at jeg ikke trenger å bruke mer tid å penger på dette!
  • Be for vår personlige økonomiske situasjon også og om flere som kan støtte oss fast. Vi har også en del større utgifter på nyåret.

Måkkhams vitnesbyrd

Gud velsigne deg!

Tore, Måkkham, Anna og Sarah

Visjonen bak denne siden

1. Oppmuntre deg til å vokse i kristenlivet og en dypere forståelse av hvem Gud er og hans kjærlighet!
2. Hjelpe deg til å stå imot vår fiende, djevelen, slik at du kan få oppleve å leve et seirende kristenliv! Jak 4:7
3. Inspirere deg til å undervise andre!
4. Utruste og inspirere deg slik at du kan gå ut og fortelle andre om de gode nyhetene!