Slide 4

Previous Next

Krussteam og norgestur

Opprettet fredag 22. april 2016 00:00 Publisert Treff: 1347

Overordnet kategori: Nyhetsbrev fra Tore og Måkkham - Kategori: Nyhetsbrev 2016

Nyhetsbrev fra Tore og Måkkham, april/mai 2016
Vi har kommet oss til Norge nå og vi skal være her frem til over 17. mai.
Da vi dro fra Thailand var det rekord varmt med over 40 grader i skyggen, så det var en stor kontrast å komme til Norge, spesielt for min kone, Måkkham, men det var likevel litt godt å komme vekk fra varmen.
Det var også neste så vi ikke kom oss til Norge, fordi thailandske immigrasjonsmyndigheter hadde gjort en feil, som vi måtte betale dyrt for.
To uker før vi dro til Norge hadde vi (i SOC sitt arbeid) et besøk av et kristenruss team fra Norge i Fang.  
Dette nyhetsbrevet vil handle litt om dette.

Du kan lese dette nyhetsbrevet ved å trykke på denne linken eller linken i bildet under.
Dette er et pdf dokument.
Eller kan du også lese teksten lenger ned på denne siden.

Les nyhetsbrevet

Vår visjon er å nå ut til shanfolket
Selv om vi akkurat nå befinner oss i Norge, har vi ikke tenkt å forbli eller flytte til Norge.
Måkkham har et sterkt ønske om å være med på å fortelle de gode nyhetene til shanfolket, på samme måte som meg, så vi ønsker å gjøre dette sammen. Måkkham har også et hjerte for og ønsker å oppmuntre og hjelpe de fattige, de som er uten papirer og for de som har et sønderknust hjerte og har opplevd mye avvisning. Dette er igjen det samme som ligger meg på hjertet.
Vi vil gjøre dette gjennom å oppsøke de som har det vanskelig der de bor, og også formidle de gode nyhetene på nettet og gjennom medier. Jeg har allerede noe der ute, med vi vil også legge ut mer på YouTube og Facebook, som er flittig brukt av shan og folk fra Sørøst-Asia.

Besøk av Krussteam
I et par år nå har vi, i Shan Outreach Center sitt arbeid, fått besøk i påsken av et kristenruss team fra Norge.
Denne påsken hadde vi igjen besøk av et krussteam, og det var veldig vellykket, og betydde spesielt mye for barna på skolen vår.

Teamet underviste om påskens budskap, historier fra Bibelen, lærte dem litt enkel engelsk, hadde leker og den siste dagen; vannkrig.
Selv om jeg har et år jeg ikke er så engasjert i SOC sitt arbeid, hadde jeg hovedansvaret for teamet og å legge opp program for dem.
Dette er alltid en litt travel tid, både før og under besøket. Det tar mer tid enn det man tror og det er en del jobb, men jeg trives likevel godt med det.

Vi var også litt spent på om jeg fikk være med dem og hva jeg fikk lagt opp for dem, for vi jobbet iherdig med å få visum både til Norge og i Thailand for min kone på samme tid, men igjen så vi hvordan Gud var med oss, og alt la seg til rette for oss, til tross for mange vanskelige ytre omstendigheter.

Problemer ut av Thailand.
Vi hadde fått visum til Norge og vi var klare til å dra, da vi møtte på problemer da vi skulle reise ut av Thailand.

Jeg er ikke veldig imponert over thai immigrasjonsmyndigheter.
Det som skulle være starten på en spennende reise til Norge, startet ikke så bra.
Da min kone ankom Bangkok fra Yangon i februar, fikk hun 30 dager i Thailand, og vi dro til immigrasjonen i Chiang Mai og hun fikk 30 dager til.
Men da vi nå skulle reise ut av Thailand, sa de at hun ikke hadde fått riktig stempel. Hun skulle bare ha fått 14 dager ved innreise.
Offiserene snakket frem og tilbake og ringte rundt til forskjellige personer. Jeg tror alle offiserene så på stempelet. Og sjefen for dem sa: Hun kommet ikke med flyet i dag. Hun må gå til immigrasjonen i morgen og fikse det der. Hun kommer ikke ut av Thailand i dag, og det er hundre prosent sikkert. På det tidspunktet ba jeg ganske intens inne i meg.
Noen kabinansatte fra Thai-air kom bort og begynte å snakke med dem, og også for å hjelpe oss.
Vi sa: vi har kjøpt billetter til over 70 000 bath (18 000kr), vi vil miste dem hvis vi ikke kommet med dette flyet. Og vi har ikke gjort noe galt, for vi har stempel på at hun kan være i Thailand frem til den 9 april.
Sjefen for immigrasjonen ristet på hode, men han tok en telefon til, og kom bort til oss igjen og sa: «Ok, hun har to muligheter: dra til immigrasjonen i morgen, eller betale for overstay i kveld. Det kommer en person som kan ordne med dette snart.» Vi hadde ikke noe annet valg enn å betale for overstay, og måtte betale for 36 dager (noe som heller ikke var korrekt). Flyet skulle snart dra, så jeg skyndte meg ned til en minibank og fikk tatt ut pengene vi trengte, og det var den nette sum av
18 000 bath, over 4 500 kroner.
Vi måtte rett og slett betale for en feil (faktisk to) som thai immigrasjonsmyndigheter selv hadde gjort.
Men vi kom oss til slutt på flyet, og vi er trygt i Norge nå.  
Litt lei av å føle på og kaste penger ut av vindu, det er også minst tredje gangen i løpet noen få måneder dette har skjedd oss.
Men takk til Thai-air som iherdig prøvde å hjelpe oss

Til tross for vår opplevelse med immigrasjonsmyndighetene og pengene vi måtte betale, så viste det oss at Gud hadde virkelig gjort et under med visumet til Måkkham, for vi hadde ikke vært i Norge nå hvis min kone ikke hadde fått seks uker ekstra i Thailand.

Dette problemet med visum for min kone hadde enkelt løst seg hvis vi hadde fått registrert vårt ekteskap.
Vi prøver nå å få dette til i Norge, men det er også en stor utfordring, og vi har heller ikke så mye tid på oss.
Om du ikke husker på noe annet, så husk gjerne på å be for oss i dette!

Grunnen til norgesturen er ikke i hovedsak å få ordnet et godkjent vielsesattest, det hadde vært en stor seier og glede og å få dette til i tillegg, men vi hadde planlagt en tur allikevel, for jeg ønsket å presentere henne for min kultur, min familie og også for noen av våre støttepartnere (både de som ber og gir penger).
Det ville blitt vanskelig å få til dette etter at vi har hentet de to barna til min kone, som vi vil hente i slutten av mai. En ny norgestur kan faktisk bli vanskelig å få til på flere år, i hvert fall for oss begge.

En økonomisk utfordring og en oppfordring

Når jeg nå har stiftet familie, kommer det også nye utfordringer økonomisk.
I mai/juni får vi også en familieforøkelse på to personer. Nei min kone er ikke gravid med tvillinger, hvis du trodde det :) men hun har to barn fra før.

Det jeg har fått inn av inntekt de siste par årene har holdt meg greit oppe økonomisk, men det har vært for bare en person. 
De siste to årene har også min generelle inntekt gått noe ned, den ligger på under 200 000 i året.
På samme tid har den norske kronen falt i verdi, noe som slår ut negativt for meg. For å ta et eksempel: Hvis min månedlige utgift før lå på ca 10 000kr (den vil ligge på omtrent det dobbelte) så trenger jeg nå 3 000 kroner mer per måned enn for 2 år siden.
Gud har vært veldig trofast mot oss, noe han alltid er, jeg har også en liten buffer fra da jeg dro rundt i forskjellige menigheter i høst. Så vi er ikke helt i null. Men vi har noen utfordring foran oss, og en av dem er flybillett til Norge i april.

Først av alt skulle vi ønske oss flere faste givere, men hvis du også skulle ønske å gi noe til våres flybillett til Norge (på hvert fall 14 000 kroner) så er du veldig velkommen til å gi inn til dette. 

Mitt kontonummer er:  9710 27 46787
Se også denne siden

Bønneemner

• Be for at vi skal få til en vielsesattest i Norge!!!!
  • Be også for visum for min kone til Thailand
  • Be for de to barna til Måkkham: Anna (7) og Sarah (4)!
  • Be for oss økonomisk at vi skal få alle ender til å møtes.
  • Be for shanfolket at de skal få høre de gode nyhetene, og at mange skal ta imot Jesus.
  • Be for visdom og Guds ledelse for oss videre i vår tjeneste blant shanfolket!

Bryllupsvideo fra vårt bryllup 16. januar 2016

Mine nettsider

Jeg har også noen nettsider som jeg driver, og jeg opplever stadig at den er til god hjelp for mange. Nettbibelskolen som jeg startet i 2009 teller i dag over 900 påmeldte og det er i gjennomsnitt 200 personer innom hver dag på sidene mine www.bibelundervisning.com, og mellom 100 til 200 personer lytter på mine ukentlige podcaster.

Støtte meg personlig

Hvis du skulle ønske å gi en gave til meg personlig som en støttet til det jobber med i Thailand og på nettet (www.nettbibelskolen.com og www.bibelundervisning.com ).

Du kan  bruke dette kontonr: 9710 27 46787

Du kan også gå til denne side!

Gud velsigne deg!

Tore og Måkkham

Visjonen bak denne siden

1. Oppmuntre deg til å vokse i kristenlivet og en dypere forståelse av hvem Gud er og hans kjærlighet!
2. Hjelpe deg til å stå imot vår fiende, djevelen, slik at du kan få oppleve å leve et seirende kristenliv! Jak 4:7
3. Inspirere deg til å undervise andre!
4. Utruste og inspirere deg slik at du kan gå ut og fortelle andre om de gode nyhetene!