Slide 4

Previous Next

Skiftende tider og et mirakel

Opprettet fredag 02. september 2016 00:00 Publisert Treff: 698

Overordnet kategori: Nyhetsbrev fra Tore og Måkkham - Kategori: Nyhetsbrev 2016

Nytt fra Tore og Måkkham.
September 2016

Vi er inne i monsunsesongen nå. Juli, august og september er tiden da været skifter fort fra sol til kraftig regn.

Det har vært skiftende tider for shanfolket her i Thailand og for så vidt i Myanmar også.
Det kan i tillegg sies om mitt og våres liv, og litt om tjenesten vår (som at vi er blitt en familie nå).

I dette nyhetsbrevet vil jeg blant annet skrive om dette, pluss en historie om et stort under Gud gjorde med en i Måkkham sin familie som ikke er en kristen, og at vi nå er i fulltidstjeneste igjen her ute i Nord-Thailand.

Du kan lese dette nyhetsbrevet ved å trykke på denne linken eller linken i bildet under.
Dette er et pdf dokument.
Eller kan du også lese teksten lenger ned på denne siden.

Les nyhetsbrevet

I full tjeneste igjen!

Ønsker bare først i dette nyhetsbrevet å kommunisere til de av dere som følger og støtter oss, at mitt år av fra Shan Outreach Center sitt arbeid (sabbatsår) nå er over, og min familie og meg tenker fulltidstjeneste her ute og i SOC. Men det har tatt litt tid å få etablert oss som familie, som blant annet å
få barna inn på skolen og flytte til ett nytt hus.
Vi har allerede begynt å gjøre litt forskjellig, og jeg vil nevne noe i dette nyhetsbrevet.

Min/vår posisjon i Shan Outreach Center nå (min kone er også inkludert) er at jeg fremdeles er med i hovedlederskapet i SOC, men lederansvaret som jeg hadde før, for arbeidet her i Fang, er tatt over av en lokal leder. Alo og hans kone, for de som kjenner dem.
Noe av visjonen til Shan Outreach Center er å trene lokale shan ledere, og at arbeidet vil blir ledet av de lokale i fremtiden.
Så min(vår) oppgave i SOC akkurat nå er å være en støtte til de lokale, gi råd og hjelpe til der det trengs. Tenker også på om det er nye prosjekt vi kan starte.

Gud gjorde et mirakel
Måkkham har noen slektninger i Bangkok, som blant annet er nieser av henne. De er alle shan og buddhister. 
En dag fikk hun en telefon fra en av niesene hennes. Hun var på gråten, og sa at hennes mann nettopp hadde vært i en arbeidsulykke. Han ble påkjørt og hadde fått en truck gaffel i magen, og han hadde kastet opp mye blod. De kjørte ham direkte til sykehuset for undersøkelse.
Da niesen ringte hadde de kommet til sykehuset, og han skulle inn for å undersøkes. Måkkham prøvde å oppmuntre niesen, og hun sa at vi ville be for han.
Da hun la på, delte hun dette med meg, og vi satt oss ned og ba konkret for legedom for ham.

Dagen etter fikk vi en glad nyhet: Han hadde allerede kommet hjem, legene sa at de ikke fant noe galt med magen hans. Ingen skjønte helt hvorfor, for når man kaster opp blod, så er det et ganske tydelig tegn på indre skader.
Han hadde bare vondt i magen, som naturlig er, og måtte ligge i sengen, men etter tre dager var han tilbake i arbeid igjen. Måkkham sa at vi hadde bedt for dem, og Gud hadde gjort et under med ham.
Gud gjorde faktisk ikke bare et under for dem, men tre.
Hennes slektninger er immigranter, og har ganske dårlige papirer til å være i Thailand. Politiet har i de siste månedene hold øye med sykehusene for å ta ulovlige immigranter, og i det siste har de til og med slåtte ned på og sendt ut personer som også hadde ID papirer, men ikke de beste ID papirene (det finnes mange typer). Vi har hørt om historier der politiet har tatt foreldre med helt nyfødte barn og sendt dem ut av landet. Så mange shan kvier seg for å gå til sykehuset.
Men når Måkkham sin slektning kom til sykehuset og dro igjen, hadde de ingen problemer. Legen hadde fått ett hjerte for dem, så han beskyttet dem litt også.
Det var et under til: Shan har ofte ingen forsikring, så alt av sykehusutgifter må de betale selv. Regningen deres var på rundt 5 000 kroner, og en shan tjener kanskje 2 500-3 000 i måneden.
Men gjennom venner og kjente, uten at de sa noe om det, fikk de inn alt det de trengte. Vi også gav litt.
Legen, som hadde medlidenhet med ham, gav han også et kort, som gjør at han i fremtiden kan få gratis legebehandling på sykehuset, og det vil også hjelpe litt som beskyttelse.
Jeg vet at de ikke kjenner Gud ennå, men gjennom Måkkham og at vi ba, så har deres hjerter blitt mer åpne, og vi har tro på at de en dag skal ta imot Jesus også.

Et oppmuntrende møte.
En dag vi var på det lokale onsdags markedet her i Fang, møtte vi på en shan mann. Jeg hørte noen sa navnet mitt på shan, og jeg snudde meg for å se hvem det var. Da jeg snudde meg og så vedkommende, så husket jeg ikke helt ansiktet hans, men han husket tydeligvis meg. Vi utvekslet noen ord, og han sa: Takk så mye for at du ledet meg til Jesus. Min familie og jeg går i en thai menighet nå.
Jeg, som sagt, husket han ikke, og jeg vet jeg ikke alene hadde ledet han til Jesus, jeg var nok med på det gjennom en av våre lokale stab, men det var allikevel veldig oppmuntrende. Gjennom de over 12 årene jeg har jobbet her, har vi nådd ut til flere enn det som vi kanskje har følt og trodd av og til. Jeg vet at det har brakt mye frukt, vi har sådd mye og jeg har tro på en stor innhøsting blant shanfolket.

Vanskelig tid for immigranter og shanfolket i Thailand
Sist måned hadde politiet og militæret en rassia mot immigranter uten papirer, spesielt fra Myanmar, og her i nord betyr det i stor grad: shanfolket.
Det er mange som ikke har bra papirer, og situasjonen er litt komplisert, men mange opplevde en lite human fremtreden fra politiet og militæret. Mange, som noen venner og slektninger av Måkkham, var redde, måtte flykte og gjemme seg for dem da de kom og sjekket arbeidsplassen deres.
Situasjonen i Thailand er veldig skiftende nå også, med et militærregimet, de forandrer ofte lover fort (for en demokratisk åpen prosess er så og si fraværende) og det er vanskelig å ha oversikt. Mange thai som jobber i offentlig sektor vi har snakket med, fordi vi også har jobbet med å få til visum for min kone, er veldig oppgitte.

Litt om oss som familie
Vi har som sagt fått ungene inn på en skole. Vi kom nesten to måneder etter at terminen hadde begynt (skoleåret i Thailand er fra midten av mai til midten av mars, ikke som i Norge med andre ord.), så vi var spente på om de ville ta dem inn.
Skolen de går på er den største og den mest populære i Fang, med over 3 000 elever. Det er også en privatskole som er drevet av kristne, noe vi er veldig glade for. Vanlige offentlige skoler er ofte knyttet opp mot templer, og er veldig buddhistisk inspirert.
Vi var også spente på hvordan det ville gå med barna på skolen. Thailand er både en ny kultur og ett nytt språk for dem. Anna trivdes umiddelbart, men Sarah (vår yngste på 4 år) slet vi litt mer med, men etter rundt 14 dager trivdes hun også. Nå kan de omtrent ikke vente med å komme seg på skolen.
Vi har også flyttet inn i et nytt hus, ikke så langt fra skolen, for en gunstig leiepris (under 2 000 kr i måneden, pluss strøm og vann)og vi er takknemlig til Gud for det!

Vår visum situasjon
Noen lurer kanskje på hvordan det går med vår visum situasjon. Den har fremdeles vært et hodebry for oss, og tatt mye energi og tid (og penger). Men vi har funnet en løsning nå om å få til et ett års Education visum for min kone. Vi er ikke helt i mål på dette ennå, så husk gjerne fremdeles på oss!!

Vår tjeneste
Som tidligere nevnt, så er vi i full gang med å tenke tjeneste i det vi gjør.
Det vi har gjort til nå er å oppmuntre både kristne og ikke kristne, gått i shan menigheten her, vært litt på husbesøk, holde kontakt og besøkt venner og kjente som ikke er kristne.

Akkurat nå, mens jeg skriver dette, er Måkkham og hjelper et burmesisk pastorektepar med en, en måned gammelt barn på sykehuset. Hun hjelper til med å oversette for dem, for ekteparet snakker ikke godt thai. Ekteparet er i begynnelsen av 40 årene og har fått sitt første barn. De hadde en vanskelig fødsel, de var faktisk usikker på om barnet ville overleve, det hadde problemer med å puste. Måkkham har også vært mye med å oppmuntret og støtte dem. Vi var også på sykehuset under den problematiske fødselen, og ba for barnet. Gud gjorde også et under her, og det er så og si bra nå.

Ellers driver jeg med å lage en webside på shan. Vi (jeg og min kone) ønsker også å dele de gode nyhetene til shanfolket på shan (og mulig utvide det også til burmesisk etterhvert) gjennom medier som websider, YouTube og Facebook. Sidene vil bli en utvidelse av mine norske og engelske websider/Facebook sider. 
Se disse to sidene: http://www.bible-teachings.com/shan/  og https://www.facebook.com/goodnewsshan/

Og til slutt: Vi bruker mye tid i bønn. Vi ber og synger lovsanger med barna nesten hver kveld, blant annet.
Vi kommer til å begynne og engasjere oss ennå mer, spesielt med å gå på husbesøk på rismarken og appelsingårder, men Måkkham vil starte med å studere engelsk og det er mulig hun må pendle litt opp og ned til Chiang Mai (det er tre timer en vei), og det vil også oppta en del tid.

Gi en gave til oss?

I misjonstjenesten vi gjør både her ute i Sør-Øst Asia og på nettet, er vi avhengig av at noen ønsker å gi oss økonomisk støtte.
Hvis du skulle ønske å støtte oss med noe, har vi blant annet følgende konkrete behov nå:

• Fire nye dekk på bilen vår, rundt 1 000 kr per stk. (Trenger dette så for som mulig)
  • Visum og engelskstudier for min kone (og barn) ca 10 000 for et år, vi trenger å betale dette i løpet av måneden.
  • Skolegang for barna ca 7 000 kr per termin (2 i året). Neste termin er i november så vi trenger dette i løpet av oktober.

Hvis du skulle ønske å gi en gave til oss personlig kan du  bruke dette kontonummer:  
9710 27 46787
Tore Johannessen 
Grimerudvn 81, 2312 Ottestad

Se også denne siden

Bønneemner

• Be fremdeles for visumsitasjonen vår, at alt skal gå bra med ED visumet og at Måkkham kan få begynt på engelskstudier.
  • Be for nisene og mannen som ble påkjørt, at de en dag skal finne Gud!
  • Be for shanfolket og SOC sitt arbeid i Fang. 
På grunn av at politiet hadde en razzia forrige måned er det få barn igjen på skolen nå.
  • Be for det burmesiske pastorekteparet og deres en måned gamle spebarn som hadde hjerte og puste problemer.  Be for ingen varige men.
  • Be for vår personlige økonomiske situasjon også og flere som kan støtte oss fast. Vi har har hatt mange store utgifter på kort tid nå.

Mine nettsider

Jeg har også noen nettsider som jeg driver, og jeg opplever stadig at den er til god hjelp for mange. Nettbibelskolen som jeg startet i 2009 teller i dag over 900 påmeldte og det er i gjennomsnitt 200 personer innom hver dag på sidene mine www.bibelundervisning.com, og mellom 100 til 200 personer lytter på mine ukentlige podcaster.

Gud velsigne deg!

Tore, Måkkham, Anna og Sarah

Visjonen bak denne siden

1. Oppmuntre deg til å vokse i kristenlivet og en dypere forståelse av hvem Gud er og hans kjærlighet!
2. Hjelpe deg til å stå imot vår fiende, djevelen, slik at du kan få oppleve å leve et seirende kristenliv! Jak 4:7
3. Inspirere deg til å undervise andre!
4. Utruste og inspirere deg slik at du kan gå ut og fortelle andre om de gode nyhetene!