Slide 4

Previous Next

Stor glede og store utfordringer

Opprettet mandag 07. mars 2016 00:00 Publisert Treff: 1178

Overordnet kategori: Nyhetsbrev fra Tore og Måkkham - Kategori: Nyhetsbrev 2016

Nyhetsbrev fra Tore og Måkkham, mars 2016
Mye har skjedd i mitt liv siden siste nyhetsbrev.
En stor hendelse skjedde den 16. januar 2016, da tredde jeg ut av de singles rekker og ble en gift mann.
Nå forbereder vi oss på å tjene shanfolket og være med på å nå dem med de gode nyhetene sammen, men starten har vært utfordrende på grunn av en vielsesattest og visum for min kone. 
Dette nyhetsbrevet vil handle litt om dette pluss noen korte oppdateringer fra SOC sitt arbeid i Fang.

Bildet er fra Yangon sentrum (i Myanmar), der vi hektisk prøvde å få til en ekteskapsattest for å få til et visum til Thailand. Vår medhjelper: Pastor James (til venstre) var konstant på telefonen, og hjalp oss rundt til alle kontorer sent og tidlig, i åtte hele dager.

Du kan lese dette nyhetsbrevet ved å trykke på denne linken eller linken i bildet under til høyre,
Dette er et pdf dokument.
Eller kan du også lese teksten på denne siden.
Denne utgaven av nyhetsbrevet er teksten lenger enn på min webside enn på pdf dokumentet.
Jeg har forkortet historien litt på pdf. arket

Et lite forord
Jeg vet at mine nyhetsbrev de siste ni månedene har blitt preget av min opplevelse av å finne en å dele livet mitt med. Dette kommer av to årsaker: Jeg har ett "hvile" år, og jeg er derfor ikke så engasjert i SOC sitt arbeidet frem til sommeren.
Det andre er at jeg ønsker å dele med deg litt av livet mitt, og jeg håper det kan være et vitnesbyrd som kanskje også kan være til en oppmuntring for deg.
Jeg vet i tillegg at de siste måneders begivenheter i mitt liv har mye å gjøre med min fremtidige tjeneste blant shanfolket, og jeg er overbevist om at jeg kommer til å bli mer effektiv enn før i dette, blant annet på grunn av at jeg har blitt halvt shan :)

En god gave fra Herren
«Den som har funnet en hustru, har funnet lykke, og har fått en god gave fra Herren.»
Salomos Ordspråk 18:22 NB
Dette er et vers jeg fikk da jeg var i tyveårene, og siden den gangen har jeg bedt Gud om at han skulle finne denne gode gaven til meg.
Jeg hadde nesten gitt litt opp håpet, men en dag, på et bønnemøte, var det en som fikk et ord over meg: Gud har en god gave for deg, men ikke riktig ennå. På grunn av dette verset visste jeg at Gud talte til meg om en kone, som han hadde for meg.
Egentlig var jeg litt skuffet over dette ordet da jeg fikk det, for jeg var litt lei av å vente. Men etter en stund ble det til en oppmuntring, for jeg visste at Gud hadde denne gaven for meg.

Omtrent ni måneder etter at jeg fikk denne profetien møtte jeg en vakker, kristen shan kvinne (shanfolket er et folkeslag fra Myanmar) og i dag er hun min kone.
Vi har snart vært gift i to måneder (ja, jeg vet det ikke er så lenge), og jeg oppdager stadig, og dagelig, hvor god denne gaven er.
Ikke det at alt har gått på skinner og vi lever i en sky av lykkerus, men det har spesielt vært på, og etter, vanskelige dager, som vi allerede har hatt mange av, og som jeg snart vil fortelle litt om, jeg mer og mer har oppdaget at jeg har fått en god gaven fra Herren og funnet lykke!
Se bryllups videoen under teksten her!

Mange utfordringer
Helt siden vi startet å bli kjent med hverandre har vi opplevd utfordringer utenfra, men i våre hjerter og ting som Gud har talt til oss om, så har vi hele tiden visst at Gud er i dette, og det er Han som har ført oss sammen.
Mine kone har vært gift tidligere, men ble fullstendig forlatt på grunn av en annen kvinne, og måtte forsørge sine to barn helt alene. Fordi jeg giftet meg med henne har jeg også fått noen reaksjoner på det, og har sannsynligvis mistet noen venner og supportere, men Gud har gitt oss nye!

Siden vi forlovet oss i september har vi prøvd å få til at vårt ekteskap kan bli registrert, dette var også viktig i forhold til visum og oppholdstillatelse for henne her i Thailand.
Da jeg møtte henne i Fang hadde hun ikke noe papirer, kun et ID kort fra Myanmar. Vår første steg etter vi forlovet oss var da å få til et pass, så da jeg var i Norge i oktober, reise hun til Myanmar og hun fikk ordnet seg ett pass. Vi fikk henne inn til Thailand på turistvisum, og vi gikk til den Myanmarske ambassaden for å se om vi kunne få et papir på at vi kunne gifte oss.
Men den nedslående beskjeden vi fikk var dette: Som en Myanmars kvinne har du ikke lov til å gifte deg med en utlending, så vi kan ikke gi deg dette dokumentet. Men du kan skaffe et dokument fra Myanmar, stemplet i Yangon som en bekreftelse fra foreldre at hun er en god moralsk person og er ennå ikke gift, eller et papir på at hun har vært gift og er blitt skilt, som er godkjent i Yangon tingrett.
Selv om hennes ekteskap aldri var registrert, og vi kunne ha gått for singel versjonen, har hun to barn som vi ønsker å forsørge, så vi trengte å få tak i det siste.
Vårt hjerte sank da vi hørte ambassaden sa dette, for vi hadde nettopp kommet tilbake til Thailand, og hvordan skulle vi få dette til? Vi visste ikke en gang hvor hennes tidligere man bodde.
Mens vi forbereder bryllupet og jeg mine papirer, fant vi ut at vi kanskje kunne sende en i familien hennes ned til Yangon å gå til tingretten for å bevitne at hun var skit fra sin mann. Vi trodde dette skulle holde, men da vi fikk dokumenterer, som vi personlig hentet i Bangkok (Bangkok er over 1000 km fra der vi bor og det tar ca 13 timer med bil en vei), men da vi kom til den Myanmarske ambassaden sa de: Det mangler et stempel fra Utenriksdepartementet i Yangon, så vi kan ikke godkjenne dette. Vi ble igjen veldig nedtynget over denne dårlige nyheten, for vi visste vi måtte tilbake til Yangon for å ordne dette selv. Og jeg hadde også en mistanke om at det ville bli vanskelig å få henne tilbake til Thailand på et tre måneders Marriage Visa.

Vi hadde vielsen i Fang, deretter prøvde vi på og ordne noen papirer og visum for meg til Myanmar, før vi hadde en ukes bryllupsreise. Så dro vi spente til Yangon.

Vi prøvde først å få til visumet, men på thai ambassaden sa de at de ikke godtok vielse papirene vi hadde med oss.
De sa: Dere må enten få det registrert i Myanmar, Thailand eller Norge. Siden vi var i Myanmar, tenker vi å få det til der. Vi gikk til kirke etter kirke, kontor etter kontor, men ingen ville ta sjansen på å vie oss. Til slutt fant vi en pastor som ville ha 350 dollar for det, og det var den enste pastoren som var godkjent av myndighetene også. Vi hadde et møte med ham, men da fant vi ut at på det myanmarske ID kortet til Måkkham sto det at hun var registret som buddhist. Faren til Måkkham var buddhist, og han gjorde det slik at alle ble registrert under dette, selv om mange av Måkkham sin familie er kristne. Så da kunne ikke denne pastoren gjøre det heller.
Vi fortsette å gå fra kontor til kontor, men det var ingen løsning noe sted.
Vi tenkte, det ser ut som Thailand er den neste løsningen nå. Vi dro til Utenriksdepartementet for å få det stemplet på skilsmisse papiret hennes. Men når vi gikk dit, sa de: Vi kan ikke godta dette, for det er ikke hennes tidligere mann som har skrevet under dette, bare en i familien til Måkkham. Vi sa, vi vet ikke hvor han bor og hvor han er. Min kone sa videre: vi har ikke hatt kontakt på tre år, hva skal vi gjøre? Hvis dere får tak i foreldrene hans, så er det nok, sa de.
Vi tok noen telefoner, og fant ut hvor de jobbet, og det var faktisk ikke så langt i fra der vi var.
Vi fikk møtt dem, og de skrev under på skilsmissepapirene og gikk på nytt til Utenriksdepartementet som endelig godkjente dem.
Neste problem var å få kommet seg tilbake til Thailand, også måtte vi få arkene oversatt til Thai, og en godkjenning fra Utenriksdepartementet i Thailand. Vi hadde en person som sa han kunne hjelpe oss med dette, men min kone hadde ikke helt fred for han, men jeg lyttet ikke helt til det (lærte en av mine første leksjoner om å være gift der).

Visum under
Når vi ankom Thailand skulle Måkkham bare ha fått 14 dager, men da vi så på stempelet i passet etter immigrasjonen sto det: 30 dager!  Og det var virkelig et under, vi så også i ettertid at hvis vi ikke hadde hatt denne måneden på oss, så ville vi hatt store problemer.

Lurt for penger
Vedkommende som skulle hjelpe oss med papirene sa det ville ta bare noen dager å fikse ting, jeg ringte han etter 5 dager, og han sa han han ennå ikke var ferdig, men om to dager skulle alt være OK. Jeg ringte han etter to dager, men han svarte ikke. Vi prøvde i tre dager før han endelig svarte, og han sa han hadde vært syk.
Til slutt, etter over 14 dager, da vi også hadde fått tak i pastoren som kjente denne mannen og hadde anbefalte han til oss, sa han at pairene var ferdig oversatt og de hadde fått de riktige stemplene.
Men nå ville han ha passene vår og arbeidstillatelsen min for å sjekke videre om vi fikk til å gifte oss. Jeg sa:  vi er ikke så glade for å gi fra oss dette, kan vi gå med deg dit du skal da? Nei det går ikke, sa han. Men vi kan møtes å snakke sammen. Så vi møtte ham, og endelig etter 16 dager hadde vi igjen våre viktige dokumenter i hånden, og han fikk ikke passene våre. Men 3 000 kroner fattigere.
Jeg kunne ha gått til et kontor som ville ha gjort den samme jobben for 300 kroner, så vi følte oss rimelig snytt og bedratt av denne personen. 

Ingen vei
Nå var det å gå til rådhuset og få ekteskaps papirene dagen etter. Da vi kom dit en tidlig fredags morgen, og leverte fra oss pairene våre, sa de: Det står ikke noe sted at hun er enslig, bare at hun er skilt, vi kan ikke godta dette. Vi må ha ordet enslig og stempel fra ambassaden på det. Sa de.
Men vi hadde allerede vært på ambassaden 5 ganger, og vi visste at de ikke ville gi oss det, vi dro en gang til også, men vi fikk det samme svaret.
Vi dro senere til et advokat firma for å se om de kunne hjelpe, og vi spurte også det lokale rådhuset i Fang, men fikk det samme nedslående svaret: Dere kan ikke få gjort det her i Thailand uten dette pairet at hun kan gifte seg igjen. Da følte vi virkelig på at fire måneders stress, penger, svette og tårer hadde vært forgjeves.

Årsak til problemene
Noe av årsaken til alle vanskeligheten som vi kom midt opp i er kort fortalt. Myanmar skifter til demokrati, men det er få lover som er forandret fra militærdiktaturet (Som om at en utlending ikke kan gifte seg med en kvinne fra Myanmar), men lovene blir håndholdt mye strengere nå siden det har blitt demokrati, og det har ikke kommet noen erstatning for de gamle lovene ennå. Derfor kom vi over flere kontorer i Yangon som sa: Hvis vi hjelper dere kan vi risikere flere år i fengsel.

I Thailand har de strammet inn på mye nå også, noe av grunnen er fordi det er et militærregimet her nå. Og mange liker heller ikke så godt sitt nabofolk.

Løsningen er Norge, tror vi på!
Løsningen på vårt problem med ekteskapsattest og visum til Thailand ligger nå i Norge, og skilsmisse pairet som hun har skulle gjøre at vi kan viet oss der.
Så nå har vi begynt å forberede oss på dette, og vi håper på å komme oss til Norge i begynnelsen av april til etter 17. mai.
Vi ber om at ting skal gå raskt, for vi ønsker å komme fort tilbake igjen og hente barna som bor hos moren i Myanmar. Så vi håper vi ikke trenger å være i Norge i mer enn, en måneds tid.

Men hvis vi får alt til der, vil det være det aller beste uansett, selv om det betyr at min kone må litt ut og inn av Thailand til neste april igjen.

Vil nå ut til shanfolket!
Måkkham og jeg bærer mye på den samme visjonen om å tjene Gud blant shanfolket, og at de skal få høre de gode nyhetene om Guds store kjærlighet. Og vi ønsker å gjøre dette sammen!
Måkkham har to bibelskoler bak seg, og hun har drevet en del med å undervise barn ut i fra Bibelen, hun er også søndagsskolelærer og har vært pastor.

Vårt hjerte først og fremst er å nå ut til de som har et sønderknust hjerte og har opplevd mye avvisning, og vi ønsker å være med på å helbrede et folk som har opplevd mye avvisning og vet svært, svært lite om Guds sanne kjærlighet og farshjerte.
Vi trenger egentlig ikke lete så lenge for å finne dem, og vi har allerede sammen fått vært med på å forteller om Guds kjærlighet ved forskjellige anledninger, både i Myanmar og her ute i Thailand, som på rismarken, appelsingårder, på markeder etc. (se bildene)
Som nevnt tidligere har jeg et år der jeg ikke har så mye ansvar i Shan Outreach Center, som varer frem til sommeren. Vi vil nok engasjer oss litt i arbeidet utover sommer/høst igjen, men vi ønsker også å søke Gud sammen som familie for veien videre her ute i Thailand og Myanmar.

Engasjert
Jeg vi også si dette: Vi er absolutt ikke inaktive nå til tross for en del tunge utfordringer i tillegge til å få alle papirer på plass, inkludert mitt eget visum som må fornyes i begynnelsen av april, (og bare det å få visum på plass er en veldig viktig del av misjonsarbeidet som tar opp en del tid) har jeg også et engasjement med å legge opp for et Kristen russ team som kommer til SOC sitt arbeid her ute i påsken. 
Pluss mange andre anledninger vi har når vi har fellesskap med shanfolket.
I tillegg har jeg også nettsider jeg driver, der jeg har en ukentlig undervisning.
Vi tenker også på å utvide min undervisning til å nå ut til shan, og kanskje videre til personer som snakker burmesisk (som det finnes veldig mange av). Min kone har som sagt et hjerte også for å undervise og å dele de gode nyheten, og Internett er en unik mulighet til dette! Det har jeg selv et sterkt vitnesbyrd om gjennom www.bibelundervisning.com og www.nettbibelskolen.com! 

I tillegge til alt dette bruker vi nå også tid på å forberede oss for fremtiden på flere måter. 

De to bildene på denne siden viser min kone i aksjon, der hun deler de gode nyheten for shanfolk som aldri har hørt om Jesus før!

Litt nytt fra arbeidet (SOC) i Fang.
Vi har vært mye frem og tilbake til Fang, så vi har ikke vært med på så mye i arbeidet vårt, men vi har fått besøkt skolen og søndagsmøte på senteret vårt noen ganger.

Vi har nettopp avsluttet en Shan DTS med 5 elever, jeg var også en av lærerne der. 
De var i nylig i Myanmar, og så at noen ble helbredet, og de fikk delt de gode nyhetene med mange shan der. 

Vi har fremdeles rundt 40 elever på skolen vår nå, men nå nærmer sommerferien seg. I april er den store sommerferien for alle her ute.

En økonomisk utfordring og en oppfordring

Når jeg nå har stiftet familie, kommer det også nye utfordringer økonomisk.
I mai/juni får vi også en familieforøkelse på to personer. Nei min kone er ikke gravid med tvillinger, hvis du trodde det :) men hun har to barn fra før.

Det jeg har fått inn av inntekt de siste par årene har holdt meg greit oppe økonomisk, men det har vært for bare en person. 
De siste to årene har også min generelle inntekt gått noe ned, den ligger på under 200 000 i året.
På samme tid har den norske kronen falt i verdi, noe som slår ut negativt for meg. For å ta et eksempel: Hvis min månedlige utgift før lå på ca 10 000kr (den vil ligge på omtrent det dobbelte) så trenger jeg nå 3 000 kroner mer per måned enn for 2 år siden.
Gud har vært veldig trofast mot oss, noe han alltid er, jeg har også en liten buffer fra da jeg dro rundt i forskjellige menigheter i høst. Så vi er ikke helt i null. Men vi har noen utfordring foran oss, og en av dem er flybillett til Norge i april.

Først av alt skulle vi ønske oss flere faste givere, men hvis du også skulle ønske å gi noe til våres flybillett til Norge (på hvert fall 14 000 kroner) så er du veldig velkommen til å gi inn til dette. 
Mitt kontonummer er:  9710 27 4678

Bønneemner

• Be for vielsesattest og visum for min kone og meg, at vi skal få det til i Norge!
  • Be også for visum for min kone både til Thailand og til Norge. Vi må få ordnet et nytt visum i Thailand før den 10. denne måneden, og vi bør være ute av Thailand den 8 april
  • Be for de to barna til Måkkham: Anna (7) og Sarah (4)!
  • Be for oss økonomisk at vi skal få alle ender til å møtes.
  • Be for shanfolket at de skal få høre de gode nyhetene, og at mange skal ta imot Jesus.

Bryllupsvideoer

Kort versjon

28 minutter versjon

Mine nettsider

Jeg har også noen nettsider som jeg driver, og jeg opplever stadig at den er til god hjelp for mange. Nettbibelskolen som jeg startet i 2009 teller i dag over 900 påmeldte og det er i gjennomsnitt 200 personer innom hver dag på sidene mine www.bibelundervisning.com, og mellom 100 til 200 personer lytter på mine ukentlige podcaster.

Støtte meg personlig

Hvis du skulle ønske å gi en gave til meg personlig som en støttet til det jobber med i Thailand og på nettet (www.nettbibelskolen.com og www.bibelundervisning.com ).

Du kan  bruke dette kontonr: 9710 27 46787

Du kan også gå til denne side!

Gud velsigne deg!

Tore og Måkkham

Visjonen bak denne siden

1. Oppmuntre deg til å vokse i kristenlivet og en dypere forståelse av hvem Gud er og hans kjærlighet!
2. Hjelpe deg til å stå imot vår fiende, djevelen, slik at du kan få oppleve å leve et seirende kristenliv! Jak 4:7
3. Inspirere deg til å undervise andre!
4. Utruste og inspirere deg slik at du kan gå ut og fortelle andre om de gode nyhetene!