Slide 4

Previous Next

Ferietid for de lokale

Opprettet tirsdag 05. mai 2015 00:00 Publisert Treff: 1343

Overordnet kategori: Nyhetsbrev fra Tore og Måkkham - Kategori: Nyhetsbrev 2015

En nyhetsmail fra Tore mai 2015

Vi er inne i den varmeste tiden på året her i Thailand nå, selv klokken 18:00 kan temperaturen ligge på 35 grader, og det er høy luftfuktigheten. Men regnet har så smått begynt å komme så naturen rundt meg begynner å bli grønn og vakker igjen (se bildet over).
Denne nyhetsmailen inneholder bare noen korte oppdateringer fra arbeidet jeg står i her i Nord-Thailand og en utfordring/oppfordring mot slutten om møter/seminar og støtte.

Litt nytt fra shan arbeidet i Fang

Bildet over forklarer litt av hva vannfestivalen (songkran) går ut på: kaste vann på hverandre :)

Siden vi er inne i fellesferien her i Thailand, og vi har skoleferie, har det ikke skjedd så mye i arbeidet, men litt har vi allikevel gjort.
Under vannfestivalen (Songkran) som er den største høytiden i Thailand, hadde vi litt opplegg for ungdommene og de litt eldre barna fra skolen og husmenighetene våre i to dager.
Den ene dagen var vi ved en elv, der vi kunne avkjøle oss litt. Da vi skulle kjøre ut fra der vi var parkert klarte vi å kjøre fast bilen vår i våt sand, men vi kom oss opp ved hjelp av en stor gravemaskin som dro oss løs, så nå har jeg opplevd det også.

En av de tidligere studentene våre var også på besøk disse dagene, hun hadde begynt å studere engelsk i Chiang Mai like ved en menighet. På søndager hadde hun også begynt å gå i denne menigheten, som jeg vet er en bra og sunn menighet, og hun er en kristen (foreldrene hennes er det fremdeles ikke).

Utflukt
Vi samlet også husmenighetene våre to søndager i april, og en dag dro vi til en liten elv og fikk kjølnet oss ned litt (bildet t.v.) Det var litt utfordrende å dele et budskap der, for vannet var nok fristende for noen (vi hadde også en del barn med oss, og foreldrene måtte holde litt styr på dem), og lyden av fossen var høy, så jeg var rimelig hes etter at jeg hadde delt denne formiddagen.
Jeg delte om de kristnes største frykt, og hadde den samme talen i Chiang Mai uken etter. Du kan finne et opptak på de engelsk websidene mine (www.bible-teachings.com)

En trist historie.

I påsken mistet tre av skolebarna på skolen vår faren sin i en motorsykkel ulykke, men jeg var glad for å se den minste jenta på møte vårt i senteret på søndag (jenta med rød kjole på bildet), og jeg vet at de blir tatt godt vare på av en familie i en av husmenighetene våre. Be gjerne for denne familien!

Ikke så mye ferie
Selv om det har vært ferietid her, så har jeg ikke hatt så mye ferie selv. Jeg har både vært i Chiang Mai og Mea Sai, truffet mennesker og hatt noen møter.
Jeg skal tilbake over grensen i juli måned og ha et opplegg der, det blir spennende og gleder meg til det.  
(Jeg kunne sikkert ha nevnt mer av hva jeg har gjort, men du er sikkert ikke så interessert i å vite alt :)

Jeg har også jobbet litt med å sette opp et program for tiden min i Norge (jeg ankommer Norge den 2 juli), og jeg jobber også med å få flere personlige givere. Så her kommer to utfordringer:

Møter (og seminar) høsten 2015

Høsten 2015 vil jeg, Tore Johannessen, være i Norge, og jeg vil dra litt rundt i forskjellige menigheter. Hovedsakelig innen for DFEF, men jeg er åpen for andre invitasjoner også.

Jeg har allerede blitt satt opp til å ha møter i Kristiansand, Stavanger, Volda og Solvoll(nær Tønsberg), men jeg vil også prøve å få til et seminar, mulig på Østlandet.

Mitt hjerte brenner for at mennesket skal finne ut hvor verdifulle de er, hvordan Gud har skapt dem og hvor høyt de er elsket av Gud. Det samme hjerte jeg har for at shanfolket skal få tak i dette, har jeg for nordmenn også. I tillegg vil jeg dele noen av mine erfaringer fra misjonsfeltet.
Som sagt vil dra rundt å ha noen møter (se lista over), men for å se at et seminar vil skje, så skulle jeg gjerne hatt litt feedback fra dere.
Både om du skulle ønsker å være med på et, eller hjelpe meg i å arrangere et seminar.
Jeg tar gjerne imot flere møteinvitasjoner eller lignende også!
Gi meg beskjed på Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den., eller svar på denne mailen.
Se også gjerne videoen på denne siden!

Personlig støtte.
Det er ikke så ofte jeg gjør dette i mine nyhetsbrev/mailer, men jeg vil dele med deg at jeg har behov av flere som kan støtte meg fast økonomisk. Dette er heller ikke ment som en tigging, men mer som en opplysning og mulighet.
Som kanskje en del av dere vet betaler ikke Ungdom i Oppdrag ut lønn til sine misjonærer/medarbeidere. Selv ikke Shan Outreach Center gir støtte til misjonærer. Alt vi får inn av penger i SOC går direkte til de lokale og det lokale arbeidet.
Jeg har også for tiden heller ingen fast støtte fra en menighet, jeg er dermed selv ansvarlig for å få inn det jeg trenger.

Per dags dato har jeg en konkret fast støtte (inntekt) på 8 000 kr i måneden.
Det hender jeg får inn noe fra menigheter, og det er venner som har gitt meg noen større beløp en eller to ganger i året, men ellers er det fra mer sporadiske og mindre gaver jeg får.  
Jeg skulle gjerne ønske å øke den faste inntekten på minst 12 000 per måned.

Thailand er ikke det dyreste landet å bo i, men jeg reiser en del (som til Chiang Mai og over grensa, og jeg håper på å gjøre det mer i fremtiden, og jeg reiser en gang til Norge i året også), jeg har bil som jeg bruker i tjenesten og jeg trenger visum også videre.
I tillegg så har den norske krona vært svak mot thai bath de siste fem månedene på grunn av oljeprisen. Hvis jeg tar ut 1 000 kroner i bath nå må jeg betale rundt 200 kroner mer for det enn for ett år siden, og det utgjør en hel del.

Flybillett til Norge
Akkurat denne uken har jeg behov for å betale flybillett til Norge, (ønsker å dra med Norwegian enveisbillett den 2 juli) så hvis noen skulle ønske å hjelpe meg med dette, er du veldig velkommen. Jeg trenger 4 000 kroner til dette, og jeg skulle helst ha kjøpt billetten denne uken.

Ellers har jeg i juni/juli en del ekstra utgifter blant annet fordi jeg skal være i Norge i 6 måneder (for husleie her i Thailand m.m.) og betaling av skatt. Jeg skulle gjerne hatt en liten ferie syd for Bangkok før jeg drar også (selv om jeg bor i Thailand er det nesten like langt til en strand som fra Spania til Oslo for meg, her jeg bor helt i nord).

Jeg vet at Gud har vært trofast gjennom over 20 år, så jeg er ikke bekymret, men ønsket bare å dele dette med deg i denne mailen og gi deg en mulighet til å støtte meg.
Mitt kontonr. er 9710 27 46787
Se også gjerne denne videoen:

Gave til shan arbeidet.
Vi har også litt utfordringer økonomisk i arbeidet vårt i Fang denne måneden.
Det mest prekære er at vi trenger nye dekk på skolebilen vår, de gamle, fant vi ut i går, er over 8 år gamle og ikke så forsvarlig å kjøre med. Vi trenger 14 400 Bath for dette, ca 3 300kr
Jeg la ut et innlegg om dette på Facebook i går, og vi har fått inn 1 300 allerede, men hvis du skulle ønske å hjelpe oss litt med resten så er du hjertelig velkommen.
Vi trenger også rundt 1 500 kroner til nytt tak på skolen vår og vi skal ha en liten retreat for den lokale staben vår nå til helgen.
Hvis du skulle ønske å støtte oss med noe av dette, kan du sette det inn på Shan kontoen vår (merk det til Fang, og gi meg også gjerne beskjed så jeg kan ha en rask oversikt)
Shan-arbeidet. Kontonr. 1638 19 72309

Gud velsigne deg!

Tore Johannessen

Visjonen bak denne siden

1. Oppmuntre deg til å vokse i kristenlivet og en dypere forståelse av hvem Gud er og hans kjærlighet!
2. Hjelpe deg til å stå imot vår fiende, djevelen, slik at du kan få oppleve å leve et seirende kristenliv! Jak 4:7
3. Inspirere deg til å undervise andre!
4. Utruste og inspirere deg slik at du kan gå ut og fortelle andre om de gode nyhetene!