Translate this page

Danish English Finnish French German Spanish Swedish Thai

Søk undervisning

Bibelundervisning er på Facebook

Bibelundervisning

Promotér din side også

Hvem er shanfolket?

Jeg jobber med flyktninger fra Burma, med en minoritetsgruppe kalt: Shanfolket.

Podcast (audio/video)

Få beskjed om ny undervisning

RSS

Chat på Skype

Hvis du ønsker, kan du chatte
med Tore på Skype.
Tore sitt Skype navn er
torejohannes.

Hvis du ikke har Skype
trykk på Skype logoen under
og last den ned.

Del denne siden på:

Gud er til å stoler på! Skriv ut E-post
Nyhetsbrev fra Tore - Nyhetsbrev 2010
Skrevet av Tore Johannessen   
torsdag 03. juni 2010 00:00

Nyhetsbrev fra Tore, juni 2010

Håper du har hatt en fin vår!
Jeg har kommet meg tilbake i Thailand, og da jeg kom tilbake var temperaturen veldig høy her. Ikke bare i antall grader, som var på over 40, men også den politiske situasjonen i Thailand.

Nå har heldigvis begge deler kjølnet ned litt.
Under denne turbulente og varme tiden hadde vi en minibibelskole for staben vår der temaet var å stole på Gud.

Dette nyhetsbrevet vil handle om disse tingene, der jeg vil forklare litt om hva som skjedde i Bangkok og hvorfor! Og om det er trygt å dra til Thailand nå?

En ustabil verden
Jeg vet ikke om du har lagt merke til det, men denne verden er veldig ustabil? Vulkaner som har utbrudd og som kan påvirke våre reiseplaner, jordskjelv både her og der, en oljelekkasje som ikke lar seg stoppe, verdensøkonomien som går veldig opp og ned, uro i Midtøsten, vi kan heller ikke helt vite hva regjeringer, myndigheter og folk vil finne på, alt fra Nord-Korea, India, Pakistan, Afghanistan og Thailand.

Jeg har funnet ut at det er kun en ting som aldri forandrer seg og som er sikrere enn noe annet, og det er Gud og hans kjærlighet til oss. Dette er noe som aldri vil forandre seg!

Du kan stole på og ha tillit til Gud! Han er den eneste som står fast når alt annet skjelver.

Sett din lit til Gud og ikke til din egen forstand!
Hvert år pleier vi å ha en liten bibelskole for staben vår, og det er jeg som vanligvis har ansvaret for dette opplegget. Fra den 16. til den 28. mai hadde vi i år planlagt den, men før jeg dro fra Norge den 9. mai, hadde jeg ingen idé om hvordan vi skulle få dette til, eller hva den skulle inneholde. Jeg hadde prøvd og tenkt igjennom temaer for treningen, og folk som kunne undervise, men jeg hadde ikke funnet noe tema og det var ingen ting som var sikkert.

Dagen etter at jeg kom tilbake, besøkte jeg en av staben vår i Chiang Mai, Alo. Vi satt oss ned og snakket en del om arbeidet og om bibeltreningen. Alo spurte meg om jeg hadde et tema for den, og jeg sa at det hadde jeg ikke ennå. Vi snakket litt til, og da plutselig gav Gud meg teamet for minibibelskolen. Jeg følte veldig konkret at teamet skulle være: Å stole på Gud. Og jeg følte Gud minte meg på et vers som ble vårt hovedskriftsted under treningen:

Ordsp. 3:5
5

Sett din lit til Herren av hele ditt hjerte, og stol ikke på din egen forstand!

I løpet av en halvtime hadde Alo og meg lagt planer for denne bibeltreningen, og plutselig falt alle ting på plass.  Jeg opplevde selv dette skriftstedet veldig konkret, for jeg hadde med min egen forstand prøvd og prøvd og funnet ut hvordan gjøre dette, men så i løpet av et øyeblikk, med Guds hjelp, falt alt på plass.

Jeg tror virkelig dette skriftstedet var noe som Gud minte oss alle om. Dette var før det ble riktig ille her i Thailand, og det virket faktisk som situasjonen ville roe seg da jeg kom tilbake.
Så teamet å stole på Gud ble veldig aktuelt for oss etter hvert som ting utviklet seg her til det verre. Det som skjedde i Bangkok gikk inn på oss alle, og gjorde oss litt bekymret.

Det skulle ha vært et DTS team her fra Norge som skulle ha hjulpet oss litt med denne minibibelskolen, men på grunn av alt det som skjedde i Bangkok akkurat da, bestemte de seg for ikke å komme hit.
Dette ble igjen litt forandringer i planer for meg, men Gud gav meg idéer her også på hvordan gjennomføre minibibelskolen, og det var veldig vellykket.

Sist fredag hadde vi tid for vitnesbyrd, og jeg var igjen

overveldet over hva Gud hadde gjort i staben vår under disse to ukene. Mange hadde fått et gjennombrudd spesielt da Mario, lederen for vårt arbeid her,

underviste om Guds farshjerte.

Jeg har merket en stor forandring i staben vår etter denne treningen, og atmosfæren i teamet er virkelig blitt bedre siden jeg kom tilbake fra Norge. Så Gud er til å stole på, han har kontroll selv når vi føler at vi ikke har det. Det er virkelig mitt vitnesbyrd de siste to ukene, og jeg har opplevd dette mange ganger før i arbeidet her også.

Under bibeltreningen hadde jeg en undervisning om å stole på Gud, hvis du er interessert kan du gjerne lese denne.

Les pdf. dokumentet her!

Se 1 del av video undervisningen om: Du kan stole på Gud her!

Skolestart for shanbarna

På mandag startet vi opp skolen vår igjen etter en to måneders sommerferie.

Sommerferien her er i de to varmeste månedene i Thailand, april og mai.

Det var veldig mange spente, begeistrede og glade unger som kom på skolen vår på mandag, og mange av dem hadde sett frem i mot det. Vi har rundt 60 elever nå, og det var også en del nye barn som kom.

Da en av de nye små ungene plutselig oppdaget at moren hans hadde dratt, satte han i å hylgrine.   Staben vår prøvde så godt de kunne og trøste ham, men uten resultat. Han fortsatte i nesten en time. Heldigvis sluttet han etterhvert, og virket glad mot slutten av dagen. Neste dag gråt han ikke.

Situasjonen i Thailand

De fleste av dere har sikkert fått med dere hva som har skjedd i Thailand i det siste, og noen lurer kanskje på hvordan dette påvirker oss?

Mange har kanskje trodd at det er borgekrig lignende tilstander i Thailand nå, men det er det så absolutt ikke!

Den 19. Mai, den dagen da militæret gikk inn i sentrum av Bangkok og fjernet demonstrantene, var det bare litt som skjedde i Chiang Mai.  Det var det en bank, en brannbil og borgemesterens hus som ble påtent, men ingen ble alvorligskadet eller liv gikk tapt her.  I Fang merket vi ikke så mye til det, bortsett fra at alle banker var stengt til over helgen og det eneste shoppingsenteret her stengte 21 isteden for 23.

Ting er ganske så tilbake til det normale nå, jeg var i Chiang Mai forrige uke, og her var det ganske normalt, bortsett fra en del militære som voktet et shoppingsenter første dagen jeg var der, men de forsvant dagen etter.

I helgen sluttet også portforbudet, og regjeringen sier nå at de har kontroll på situasjonen.

Veldig trist!

Det som skjedde gikk nok inn på meg og oss alle. Jeg har bodd her i en del år nå og har jo et forhold til dette landet. Derfor må jeg si at jeg var veldig trist når så mange døde, at så mange mistet levebrødet sitt og at de materielle skadene ble så store.

Det er kanskje vanskelig for oss og helt skjønne omfanget av skadene som ble påført Thailand under dette opprøret. Blant annet så ble de materielle skadene i Bangkok sentrum på rundt 22 milliarder kroner alene, og turist industrien taper enormt.  Det ene shoppingsenteret, Central World, som ble brent ned til grunnen, og som er Asias nest største, hadde over 500 butikker og en del ti-tusen ansatte. Til sammenligning kan du kanskje ta Norges største shoppingsenter og kanskje gange det med med 10. Det var enormt svært.
Det ble faktisk påtent over 30 bygninger den 19. mai i Bangkok, Central Wold var kun en av dem.

I Thailand har de heller ikke arbeidsledighetstrygd eller sosiale ordninger slik vi har i Norge. Hvis du mister jobben din, har du ikke så mange rettigheter og du får ikke arbeidsledighetstrygd.

Har noe forståelse

Jeg kan ha noe forståelse for hvorfor disse rødskjortene ville ha gjenvalg, og jeg forstår også noe av frustrasjonen deres. Men jeg støtter så absolutt ikke metodene deres, og heller ikke den korrupte tidligere statsministeren Taksin.

Hele denne konflikten står egentlig mellom de fattige og rike. For det er et stort klasseskille her i Thailand. De som bor på landsbygda og de fattige er ofte sett ned på av de som er fra mellom og høyklassen. En av de politiske opposisjons partiene, de såkalte gulskjortene, sier de også kjemper for demokratiet, men så sier de at de vil gjennomføre et valgsystem der det er kun de med en viss utdannelse (de fra mellomklassen og oppover) som kan stemme. Ikke akkurat så demokratisk.

Underklassen er lei av å bli kalt dumme, ignorante og uvitende og bli sett ned på fordi de har mørkere hud (hvit hud er status her), har en annen dialekt eller er fattige og er bønder. Dette er hovedgrunnen til at rødskjortene demonstrerte. Taksin gjorde faktisk noe bra for de fattige og underklassen, derfor er det fremdeles en del som støtter han.

Det som er veldig frustrerende var at på et tidspunkt fikk demonstrantene det som de ville. Statsministeren sa at han ville ta ut nyvalg i november, og rødskjortene gikk også først med på dette. Men så fikk lederne for rødskjortene kalde føtter, fordi de sannsynligvis ville bli arrestert hvis de gav seg nå, så de ombestemte seg og sa at statsministeren også måtte gå av øyeblikkelig og melde seg for politiet før de ville avslutte protestene.

Noen sier også at Taksin sto bak dette og at han ikke støttet nyvalg i november, derfor er han nå blitt anklaget og ettersøkt som terrorist av Thailandske myndigheter.

Resultatet av at de ikke gav seg ble at 80 personer døde og en langvarig skade på Thailand, på grunne av noen få som ikke ville minste ansikt eller ofre seg (dette gjelder for øvrig litt alle sider av konflikten).

Er det trygt i Thailand nå?
Det er kanskje en del som lurer på om det er trygt i Thailand nå?
Man kan aldri garantere seg helt (hvor kan du det forresten?), men jeg føler meg ganske trygg her i Thailand.

Hvis du tenker på å ta en tur til Thailand, ville jeg fremdeles anbefale deg å gjøre dette. Jeg føler at situasjonen nå er ganske rolig, og selv om den politiske situasjonen ikke er avklart ennå, og vi har nok ikke sett det siste av rødskjortene, så tror jeg det ikke vil bli så ille som det var.

Det går selvfølgelig an å ta noen forholdsregler også, som og ikke være for nysgjerrig hvis det er noen store samlinger av mennesker, eller noen protester og ikke gå med gul eller rød t-skjorte. Kanskje også ikke gå på de store shoppingsentrene hvis du skulle være litt redd. Men turiststrøk er rimelig trygge.

Jeg tror det skal mye til at noen vil begynne å angripe turistmål og turistindustrien konkret.

Det som rød-skjortene egentlig ønsker er politisk makt, derfor tror jeg neppe det blir noe geriljakrig eller borgerkrig her.  
Hvis rød-skjortene skulle gjøre for mye her i nord tror jeg de ville miste mange velgere og deres egen ville snu seg mot dem.

Jeg ville vel fremdeles være litt forsiktig med å dra til Bangkok, for her kan det kanskje skje noe, men resten av landet tror jeg er ganske trygt, spesielt for utlendinger.

En liten bilferie
Jeg planlegger forresten en 14 dagers bilferie til neste uke, ned til stranden sør øst for Bangkok, med min bil som jeg kjøpte i høst. Ser frem imot en liten ferie, det har gått mye i ett siden jul.
Jeg bor faktisk rundt 100 mil fra nærmeste strand. Og det som er morsomt er at det var flere som spurte meg om jeg hadde blitt berørt av tsunamien i 2004? (Phuket og Karbi, der tsunamien var, ligger ca 250 mil fra meg) Thailand er nok mye mer enn bare strender ja.

Ønsker du å gi til arbeidet blant shanfolket?

Vi trenger fortsatt faste givere til arbeidet vårt, hvis du skulle føle for å gi en gave enten det er fast eller en engangsgave, kan du bruke kontonr. som du finner ved linken under:

http://www.shanoc.com/hjelpe.html

Støtte meg personlig

Hvis du skulle ønske å gi en gave til meg personlig som en støttet til det jobber med i Thailand og på nettet (www.nettbibelskolen.com og www.bibelundervisning.com ).

Du kan  bruke dette kontonr: 9710 27 46787

NB! Det er viktig at du ikke bruker dette kontonummer hvis du ønsker at pengene skal gå dirkete til å hjelpe shanfolket. Dette både på grunn av skattemyndigheter og for ordenhetsskyld. Jeg har opplevd i det siste året at en del har brukt dette kontonr for hjelp dirket til arbeidet, men husk og bruk arbeidets kontonr til dette, spesielt hvis det er større summer!

Du kan også gå til denne siden!

Bønneemner!

Husk at selv om du får dette nyhetsbrevet, trenger du ikke føle at du må be for meg. Men vær helt fri! Disse punktene er bare til hjelp, hvis du ønsker å be.

• Be for Thailand!! Be at det skal være ro, og at vi kan tjene Gud her i frihet, slik det har vært!
  • Be for staben vår, for beskyttelse og god helse.
  • Be for mannen til en i staben vår, han sluttet for en måned siden, og har begynt å drikke litt. Be om at de ikke-kristne vennene hans ikke skal dra ham bort ifra Gud!
  • Be for de nye kristen i arbeidet vårt.
  • Be for arbeidet i Chiang Mai. Vi har startet opp søndagsmøter på Shan ganske nylig.
  • Be for beskyttelse for oss misjonærer, for ånd, sjel og legeme.
  • Be gjerne for min biltur ned til stranden. For beskyttelse på veien og at jeg skal få to avslappende uker, jeg trenger det nå!

Gi en gave!

Hvis du skulle ønske å gi en gave direkte til arbeidet kan du bruke dette kontonummer:

Shan arbeidet: 1638 19 72309

Meg personlig (husk og ikke bruk denne for støtte til direkte til arbeidet):

Mitt private: 9710 27 46787

Gå gjerne også hit hvis du ønsker å støtte
meg personlig med en gave.

Linker til diverse

Se en presentasjonsvideo av arbeidet her.

Les mer om arbeidet på www.shanoc.com

Gud velsigne deg!

Secured by Siteground Web Hosting